Stresshantering för rökare

Bryta ciggen i två delar

Abstinensberoendet när man precis slutat röka är ofta väldigt besvärligt och många tror att den inre rastlösheten och ångesten är stressrelaterade, därför är de mer benägna att ta sig en cigarett för att ”lugna nerverna”. I själva verket är det dock förstås nikotinberoendet som gör sig påmint.

När man slutar röka frigör dock hjärnan en stresskemikalie som försvårar det att tänka fokuserat och klart. Det är viktigt för den som försöker sluta med nikotin att kunna tänka fokuserat. Lyckligtvis finns det en lång rad stresshanteringsmetoder som är mycket effektiva i sammanhanget.

Stresshantering för den som slutar röka

Var inte så hård mot dig själv när du slutar, att bryta beroendet är tufft nog som det är. Inse redan från första början att under de första veckorna, kanske till och med månaderna, kommer du uppleva stresskänslor. Ditt humör kommer vara hetsigt, du kommer brista i motivationen och kanske rentav bli deprimerad. Det är därför viktigt att du inte är för kritisk mot dig själv eller andra. Försök tänka optimistiskt och intala dig själv att ”jag klarar det här”. Det har gång på gång visat sig att om rökarna verkligen tror på sig själva är chansen mycket större att de också kommer fixa det. Positivt tänkande är med andra ord A och O.

Skjut upp oron för framtida känslor av obehag. Du måste leva i nuet när du slutar röka. Det är kontraproduktivt att fundera på om du kommer få kraftiga abstinensbesvär även längre fram i tiden.

Lös andra stressmoment i tillvaron innan du beslutar dig för att sluta. Besikta bilen, ta itu med mindre renoveringar av huset, rensa i röran (om du har en sådan hemma), lös problem på jobbet och i hemmet, om möjligt. Ju mindre orosmoment du har att jonglera med ju mindre kraftfull blir stressen av att sluta röka.

Lär dig känna igen tecknen på stress. Många människor har förbluffande lite kunskap om vilka tecknen på stress och ångest egentligen är. Vanliga symptom på stress är huvudvärk, sömnsvårigheter, känsla av oro i hela kroppen, magbesvär, ilska, etc. Läs mer om saken här. 

Rör på dig ofta och länge. Att motionera (snabba promenader duger utmärkt), helst i dagsljus (som i sig dämpar stress, ger energi och fyller på D-vitaminförråden), är den mest effektiva stresshanteringsmetoden som finns.

En annan mycket effektiv metod för att handskas med stress är att du ägnar dig åt de aktiviteter som du gillar som mest. Som till exempel att gå på bio, sporta, leka med barnen, greja i trädgården och så vidare. Det är livets små glädjeämnen som främst kommer påminna dig om varför du vill sluta med de giftiga cigaretterna!

Träna på att kunna slappna av hela kroppen och själen. Det finns flera metoder (fråga vårdcentralen vad de kan hjälpa till med); som Yoga, progressiv avslappning, meditation, djupandning etc.

Skriv ner dina mål och farhågor. Flertalet psykologiska undersökningar har visat att inget är så effektivt som att föra en ”intentions-dagbok” (när man skriver ner vad man vill uppnå) för att uppnå sina mål. Och inget är så effektivt mot stress och depression som att vara öppen och ärlig mot sig själv och skriva ner funderingarna i en dagbok. Gillar du inte att skriva för hand finns det en väldigt bra app för ändamålet som heter ”Day One”.

Finn stöd hos en god vän. När du börjar känna starka stresskänslor i samband med att du slutat röka söka stöd hos dina goda vänner. Prata av dig, umgås, ha trevligt tillsammans. Den sociala aspekten ska aldrig underskattas.

Slutligen så är det väldigt viktigt att du har tålamod, att du inser att när ”stormarna” av abstinensbesvär och tvivel kommer flygande så ligger det till på följande sätt: varje gång du motstår impulsen att röka så minskar dess kraft över dig samtidigt som din viljestyrka växer sig starkare. Det är när du når till stadiet då din viljestyrkas muskler är starkare än nikotinets begär som du blir oslagbar. Människans vilja är alltid starkare än nikotinets begär. Det gäller bara för henne att inse det under de första kritiska veckorna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>