10 myter om rökning

Tjej som röker

Mer eller mindre dagligen blir vi matade med information om hur farligt det är att röka. Trots det fortsätter miljontals människor runt om i världen med den farliga ovanan. Hur kommer det sig? Kanske använder de sig utav många av de myter som finns om rökning? Här listas de 10 vanligaste.

Myt 1: ”Mina andra hälsosamma vanor kompenserar för min rökning”.

Vissa rökare motiverar sina vanor genom att insistera på att rätt kost och massor av träning är tillräckligt för att hålla dem friska. Inte sant. Forskningen visar att en hälsosam kost och motion inte minskar hälsoriskerna som är förknippade med rökning.

Myt2: ”Växla till ”light” cigaretter kommer att sänka risken”.

Rökare som byter till varumärken märkta ”light”, kompenserar knappast för de lägre nivåerna av tjära och nikotin, eftersom de andas in röken djupare eller röker mer för varje cigarett.

Myt 3: ”Jag har rökt så länge, skadan är redan skedd”.

De skador som orsakas av rökning är växande och ju längre en person röker, desto större är dennes risk för livshotande sjukdomar. Men att sluta röka i alla åldrar ger hälsofördelar.

Myt 4: ”Att försöka sluta röka kommer att stressa ut mig och det är ohälsosamt”.

Visserligen är minskningen av tobak stressande. Men det finns inga bevis för att den stressen har långsiktiga, negativa effekter. I själva verket visar forskningen att rökare som slutat har börjat äta bättre, motionera mer och tycker bättre om sig själva.

Myt 5: ”Den viktökning som kommer med att sluta röka är lika ohälsosamt som rökning”.

Rökare som slutat, ökar i genomsnitt ca 6,5 kg i vikt. Men den risk som de extra kilona innebär, är minimala jämfört med risken att fortsätta att röka.

Myt 6: ”Att sluta ”tvärt” är den enda vägen att gå”.

Vissa rökare tror att sluta röka abrupt är den bästa metoden och att viljestyrka är det enda effektiva verktyg, för att tygla suget efter tobaksvaror. De har delvis rätt. Engagemang är viktigt. Men rökare är mer benägna att lyckas sluta röka om de drar nytta av rådgivning och läkemedel för rökavvänjning, som innehåller nikotin (tuggummi, plåster, sugtabletter, inhalator eller nässpray).

Myt 7: ”Nikotinprodukterna är lika ohälsosamma som rökning”.

Nikotin är säkert när det används enligt anvisningarna. Även användning av nikotin varje dag i åratal, skulle vara säkrare än rökning. När allt kommer omkring levererar endast nikotinprodukter, nikotin. Cigaretter tillför nikotin tillsammans med 4000 andra ämnen, inklusive mer än 60 kända cancerframkallande ämnen.

Myt 8: ”Att skära ned på rökningen är tillräckligt bra”.

Att skära ner på antalet cigaretter är inte en effektiv strategi. Rökare som minskar på cigaretterna drar djupare och röker mer av varje cigarett. Så även om de röker färre cigaretter får de samma dos av giftig rök.

Myt 9: ”Jag är den enda som skadas av min rökning”.

Tobaksrök skadar också människorna runt omkring dig. I Sverige orsakar passiv rökning cirka 200 dödsfall per år.

Myt 10: ”Jag försökte sluta röka en gång och misslyckades, så det är ingen idé att försöka igen”.

De flesta rökare försöker flera gånger innan de lyckas sluta för gott. Så om du har misslyckats tidigare, låt inte det avskräcka dig från att försöka igen.

Varje gång människor slutar, lär de sig saker som kan vara användbara för deras nästa försök att sluta röka. Det är inte alltid på det första eller andra försöket man lyckas, utan kanske först på det tredje eller fjärde. För det är då man gör de rätta sakerna.

 

2 reaktion på “10 myter om rökning

  1. Det sägs att rökning i sig självt ökar ämnesomsättningen generellt, vilket skulle betyda att rökare lättare håller vikten medan de röker och varför det som oftast automatiskt sker en viktökning när man slutar. Eller är det så enkelt att det beror på att många kompenserar rökningen genom att äta mer i mängd o mer onyttigt. Myt eller sanning?

Lämna ett svar till Hej Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>